Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Uddannelsesplan for Rønbækskolen

Uddannelsesplan for Rønbækskolen 

For 1. års, 2. års. og 4. års Lærerstuderende

 

Introduktion 

 

Ifølge Bekendtgørelsen skal alle uddannelsesskoler have en uddannelsesplan. I planen beskriver uddannelsesskolen generelt, hvordan den håndterer uddannelsesopgaven, så studerende kan forholde sig til at være i praktik på skolen. Planen kommunikerer desuden til uddannelseslærere, uddannelsesansvarlige, skoleledelse og LIA-undervisere, og giver alle parter viden om skolens didaktiske valg i forhold til af have lærerstuderende i integreret praktik. Planen fungerer dermed som en slags forventningsafstemning mellem praktikkens mange parter på hhv. skole- og campusarena. Den enkelte skoles uddannelsesplan er uploadet på Praktikportalen. Uddannelsesplanen genbesøges årligt.
Det er op til parterne i og omkring praktikken at give planen liv i de forskellige didaktiske rum i og omkring praktikken, så planen kommer til at spille en meningsfuld rolle for alle parter i en travl hverdag.
Rammer for praktik og progression
Skolen tilrettelægger et fuldtidsstudie med mødepligt. Praktikkontoret anbefaler, at det ugentlige lektionstal i arbejdsplanen, som en studerende forventes at deltage i, på alle 4 årgange er 12-16 ugentlige lektioner.
Der kan forekomme afvigelser pga. temauger, fagdage mv.
Praktikdagene på 1. årgang kan afspejle samme omfang dog svarende til 2 ugentlige dage (5-7 lektioner)
Som udgangspunkt vil størrelsen af praktikgrupper følge nedenstående kvantitative progression:


1.årgang 3-4 studerende/gruppe 12-16 lektioner/uge
2. årgang 3-4 studerende/gruppe 12-16 lektioner/uge
3. årgang 2 studerende/gruppe 12-16 lektioner/uge
4. årgang 1 studerende/gruppe 12-16 lektioner/uge

Den løbende reduktion i gruppestørrelsen udgør en betydelig progression i den studerendes ansvar for lektionerne.
Praktikken har også en kvalitativ progression, som er beskrevet i praktikkens mål - fra den medvirkende iagttager på 1. årgang til den selvstændige velbegrundede initiativtager på 4. årgang.
Se Praktikhåndbogen, der udgives årligt omkring sommerferien af Praktikkontoret, for nærmere beskrivelse af rammerne for praktik, både generelt og for den enkelte årgang.

 

 

Præsentation 

Rønbækskolen er en folkeskole med ca. 75 engagerede medarbejdere. Skolen har 650 elever fordelt på 0.-9. årgang. Skolen er beliggende i Hinnerup og der offentlig transport til døren. Se yderligere information på roenbaekskolen.aula.dk

Værdigrundlag:

Mission - Vi skaber rammer og strukturer, så vores elever kan udvikle sig til livsduelige mennesker i sociale fællesskaber, hvor læringsmiljøet er tilpasset den enkelte elevs kompetencer og udvikling.

Selvbestemmelse – at kunne se eget værd, muligheder og potentialer samt at træffe gode valg

Medbestemmelse – at kunne samarbejde og respektere egne og andres kompetencer samt at kunne indgå kompromiser og træffe fælles beslutninger

Solidaritet – at kunne og ville forstå og forholde sig til sine medmennesker på en nysgerrig, åben og accepterende måde

Rønbækskolens organisering

 Skolen er afdelingsopdelt:

  • 0. – 2. årgang

  • 3. – 6. årgang               

  • 7. – 9. årgang

Lærerne er organiseret i årgangsteams og primært tilknyttet én afdeling. Årgangsteamene holder fast møde en gang om ugen. Derudover afholdes der afdelingsmøder ca. en gang om måneden. 

 

 

 

 

 

Skolen som uddannelsessted

Rønbækskolen arbejder ud fra et dannelsesideal baseret på selvbestemmelse, medbestemmelse og solidaritet.  Dannelsesidealet udmønter sig i fem gennemgående værdier, som vi baserer den daglige praksis på:

  •   Vi dyrker fællesskab

  •   Vi arbejder mod at eleverne bliver livsduelige

  •   Vi ser trivsel og faglighed som hinandens gensidige forudsætninger

  •   Vi tænker og agerer innovativt og kreativt.

  •    Vi er ambitiøse fordi skolegang er vigtig

Rønbækskolens PLC (pædagogisk læringscenter) består af vejledere indenfor flg. områder: læsning, matematik, AKT (adfærd, kontakt, trivsel), bibliotek, DSA (dansk som andetsprog), teknologiforståelse og specialpædagogik. Vejledernes funktion er at vejlede og understøtte personalets opgaver ift. inklusion, innovation og/eller faglige og trivselsmæssige udfordringer eller problemstillinger.

Søren Voss er skolens uddannelsesansvarlige lærer. Den uddannelsesansvarlige lærer koordinerer de studerendes praktik og finder egnede praktiklærere. Skema/arbejdsplan udarbejdes i fællesskab mellem den studerende og praktiklæreren på første besøgsdag.

Praktiklærerne har enten linjefag eller undervisningserfaring i de fag, de er praktiklærere i.

Praktiklæreren har positivt valgt at have studerende.

Plan for de to første praktikdage:

  • Den studerende udarbejder sammen med praktiklæreren en arbejdsplan og får kontaktoplysninger på sin(e)praktiklærer(e)

  • Den studerende møder den praktikansvarlige og evt. en repræsentant fra skolens ledelse

  • Den praktikansvarlige orienterer de studerende om praktiske forhold i forbindelse med praktikken

  • Den studerende mødes i det omfang, det er muligt, med sin(e) praktiklærer(e)

  • Den studerende kan kommer med ønsker i forhold til sin arbejdsplan (observationstimer)

Som studerende på Rønbækskolen indgår man i skolens hverdag som en naturlig del af personalet. dvs man er rollemodel for skolens elever og påtager sig opgaven med at hjælpe eleverne bedst muligt i alle henseender.

Rønbækskolen forventer, at man som studerende aktivt søger udfordringer, deltager i møder og selv finder måder at gøre sin deltagelse relevant (det kunne være forskellige undersøgelsesfelter, fx observationer) 

I løbet af praktikperioden står en af den uddannelsessvarlige/skolens ledelse til rådighed og yder støtte for studerende, som oplever problemer f.eks. i forhold til samarbejde, medstuderende eller sin praktiklærer.

I praksissamarbejdet står Rønbækskolen til rådighed i forbindelse med empiri i relation til den studerendes studier på læreruddannelsen i hele partnerskabsperioden.

 

Afslutning og indstilling til godkendelse af et praktikforløb

På hver årgang afsluttes praktikforløbet med et evalueringsmøde mellem studerende og uddannelsesskole. Hensigten med mødet er, at der samtales om praktikkens forløb og den studerendes udvikling, og hvad den studerende skal have fokus på i sin kommende praktik.
Vurderingen af om et praktikforløb kan indstilles til godkendelse, sker ud fra den studerendes opfyldelse af mødepligt, praktikkens mål og de dimensioner, der er i forgrunden på den pågældende årgang. Denne vurdering foretages løbende gennem hele praktikken, så der kan iværksættes foranstaltninger, så snart en studerende bevæger sig mod en indstilling til et ikke-godkendt praktikforløb. Hvis en studerende viser tegn på ikke at leve op de beskrevne krav, indkalder uddannelsesskolen den studerende til en særlig vejledningssamtale med deltagelse af den studerende, den praktikansvarlige LIA-underviser og uddannelsesansvarlig og/eller uddannelseslærer fra skolen. Dette er yderligere beskrevet i Praktikhåndbogen.

 

Praktiske informationer 

Skolens data: 

Rønbækskolen, Ådalsvej 100 8382 Hinnerup Tlf: 89645600

Mail: roenbaekskolen@favrskov.dk

Hvis du har spørgsmål vedr. praktikken på Rønbækskolen, er du meget velkommen til at kontakte:

Praktikansvarlig lærer Søren Voss Ernstsen, soer8013@favrskoler.dk 

Alternativt kontaktes skoleleder, Helle Klejs, hkle@favrskov.dk

 

Mødepligt: I praktikken er der mødepligt til undervisning, mødevirksomhed og andre aktiviteter på samme vilkår som for skolens øvrige personale.

 

Sygemelding: I tilfælde af sygdom skal du ringe til skolen i tidsrummet 7.00-7.15 tlf. 40256732 og melde dig syg. Derudover skal du give din praktiklærer besked. Hvis du er i en praktikgruppe, skal du også give dine medstuderende besked.

Tavshedspligt: Studerende er omfattet af samme tavshedspligt som lærere og pædagoger. 

Aula: Vi bruger Aula i den daglige kommunikation blandt kolleger og i forhold til elever og forældre. Du skal bruge UNI-login for at få adgang til Aula. Hvis du ikke har et UNI-login, kan vores sekretær lave det til dig. 

Trådløst netværk: Der er trådløst netværk overalt på skolen. Du kan komme på nettet med din egen pc ved at bruge ”favrhot.dk”. Adgangen via ”favrhot.dk” sker med UNI-login. UNI-login bruges også, hvis man skal have adgang til skolens computere.

 

Nøgler: Nøgler udleveres ved henvendelse på kontoret, i det omfang det er nødvendigt.

 

Materialer: Undervisningsmaterialer udleveres via skolebiblioteket. De lånte materialer noteres på navn og skal naturligvis leveres tilbage, når praktikperioden er slut. 

Mad og drikke: Der er mulighed for at købe mad i skoleboden. Kaffe og te er gratis og kan tages i personalestuen. 

 

 

1. årgangspraktik – Indblik og afprøvning som den medvirkende iagttager.

Praktikken er tilknyttet Dansk, Matematik eller Engelsk (1. undervisningsfag) og ”Pædagogik og almen didaktik” (grundfaget).

Mål:  

  • Den studerende kan identificere og indsamle relevant viden om læreres planlægning og undervisning.  

  • Den studerende kan planlægge, gennemføre og evaluere mindre undervisningssekvenser og kan redegøre for sine didaktiske overvejelser. 

  • Den studerende kan forstå og reflektere over sin egen rolle som lærer 

Forskning & Udvikling: Begyndende erfaringer med at undersøge og beskrive egen og andres praksis, Begyndende erfaringer med observation, Begyndende erfaringer med undersøgelse af lærerfaglige problemstillinger 

Lærerrollen: I den fælles del af studieordningen er der beskrevet ni centrale dimensioner af lærerrollen, som løbende indgår i uddannelsen. På Læreruddannelsen i Århus sætter vi særligt fokus på udvalgte dimensioner på de forskellige årgange. Dimensionerne er fordelt med sigte på progressionen i den samlede uddannelse samt de konkrete fag på de enkelte årgange. Da der er tale om dimensioner af lærerrollen, vil de naturligvis aldrig kunne skilles helt ad. Opdelingen viser derfor, hvilke dimensioner der træder i forgrunden på hver årgang. De øvrige vil således være til stede i baggrunden, men kontinuerligt gennem hele uddannelsen.

På 1. årgang er der fokus på Læreren som didaktiker, og Læreren som leder

Fag & Prøver: 1. årsprøven  

 

 

Arbejdet frem mod målene – studieaktiviteter og ansvar

Skolen udfylder, hvordan der arbejdes med den integrerede praktik i løbet af første studieår under hensyntagen til progressionen i uddannelsen med fokus på følgende studieaktiviteter: 

  • Undervisning

  • Observation og andre undersøgelser

  • Vejledning og feedback

  • Praktikgruppearbejde

  • Andre læreropgaver

Praktikdage 1: 

 

Undervisning:den studerende har ansvar for at planlægge, gennemføre og evaluere 1 (eller flere) mindre undervisningssekvens(er), i samarbejde med uddannelseslærer og -gruppe.
Observation og andre undersøgelser:De studerende følger en lærer (eller en klasse) i praktikdagene og fokuserer på, hvordan læreren agerer i skolehverdagen. Gennem samtaler med lærere får studerende viden om planlægning og undervisning
Vejledning og feedback: de studerende mødes med uddannelseslærere til vejledning 1-2 gange i løbet af praktikdagene. De studerende og uddannelseslærereaftaler den enkelte vejlednings fokus
Praktikgruppearbejde: Studerende laver aftaler for gruppens samarbejde i praktikken, herunder hvordan gruppen indgår i den ugentlige arbejdsplan. Aftaler konsulteres med uddannelseslærer/uddannelsesansvarlig eller LIA-underviser
Andre læreropgaver (herunder møder, skole-hjem, morgensang, gårdvagt osv.): studerende introduceres til og deltager i periodens andre læreropgaver end undervisning

 

 

 

3-ugers blokpraktik:

 

Undervisning:den studerende har i hver af blokpraktikkens uger ansvar for at planlægge, gennemføre og evaluere mindst 1 undervisningssekvens, i samarbejde med praktiklærer og -gruppe. 
Observation og andre undersøgelser:De studerende følger en lærer (eller en klasse) og fokuserer på, hvordan læreren agerer i skolehverdagen. Desuden arbejder gruppen med de undersøgelser, som er aftalt i samarbejdet med uddannelseslærerog LIA-undervisere. (LIA-undervisere tager initiativ til at indgå aftaler for samarbejdet)
Vejledning og feedback: de studerende mødes hver uge i blokpraktikken med uddannelseslærer til vejledning. De studerende og uddannelseslærer aftaler den enkelte vejlednings fokus. Derudover gennemføres en midtvejssamtale, hvor både studerende, uddannelseslærer og en LIA-underviser er til stede.
Praktikgruppearbejde: Studerende samarbejder med udgangspunkt i gruppens indgåede aftaler og indgår i den ugentlige arbejdsplan.
Andre læreropgaver (herunder møder, skole-hjem, morgenbånd, gårdvagt osv.): studerende deltager i blokpraktikkens andre læreropgaver efter aftale med uddannelseslærer. Der kan indgås aftaler med studerende om at have ansvar for udvalgte opgaver.

 

 

 

Praktikdage 2:

Undervisning: den studerende har ansvar for at planlægge, gennemføre og flere mindre undervisningssekvenser, i samarbejde med uddannelseslærer og -gruppe. 

Observation og andre undersøgelser: De studerende følger en lærer (eller en klasse) i praktikdagene og fokuserer på, hvordan læreren agerer i skolehverdagen. Gennem samtaler med lærere får studerende viden om planlægning og undervisning 

Vejledning og feedback: de studerende mødes med uddannelseslærere til vejledning 1-2 gange i løbet af praktikdagene. De studerende og uddannelseslærere aftaler den enkelte vejlednings fokus

Praktikgruppearbejde: Studerende laver aftaler for gruppens samarbejde i praktikken, herunder hvordan gruppen indgår i den ugentlige arbejdsplan. Aftaler konsulteres med uddannelseslærer/uddannelsesansvarlig eller LIA-underviser 

Andre læreropgaver (herunder møder, skole-hjem-samarbejde, morgenbånd, tilsyn osv.): studerende introduceres til og deltager i periodens andre læreropgaver end undervisning

 

 

 

 

Andre studieaktiviteter 

  • Teammøder på årgangen

  • Afdelingsmøder 

  • Forældremøder 

  • Åben skole-forløb

  • Minisamfund

 

 

Samarbejde mellem campusarena og skolearena

Løbende i den integrerede praktik udfoldes et lokalt, aftalt samarbejde mellem studerende, uddannelsesskole samt LIA-undervisere fra henholdsvis 1. undervisningsfaget og fra grundfaget ”pædagogik og almen didaktik”. I praktikhåndbogen er det beskrevet, at samarbejdet indledes med et ”opstartsmøde” og slutter med ”1. årsprøven”. De øvrige af praktikkens elementer, der indgår i praktikforløbet (fx ”praktikforberedelse” osv.) kan ses i kalenderforløbet for 1. årgang. 

 

Indholdsmæssigt udvælger samarbejdets 3 parter (primært uddannelseslærere og LIA-undervisere), hvad der skal være i fokus i praktikdage og blokpraktik. Generelt skal det være et fælles overordnet fokus, der skaber læringsmuligheder på tværs af skole og campus, og som alle parter kan forholde sig til. 
Eksempler på ideer til et fokus i praktikdage I: 

  • Observation af opstart og afslutning på timen, 

  • klassefællesskab, (hvordan virker læringsmiljøet umiddelbart?)”

Eksempler på ideer til et fokus i blokpraktikken:

  • Den gode undervisningsplan

  • Elevernes motivation

Eksempler på ideer til et fokus i praktikdage II: 

  • Læreren som leder 

  • Forskellige klasseledelsesstrategier

 

Når samarbejdets parter vælger mellem ideerne, skeles blandt andet til, hvordan ideernes læringsmuligheder rækker mod målene og lærerrollens dimensioner for praktikken på 1. årgang, men også hvordan de har forbindelse til målene i både undervisningsfag og i grundfag. 

Henover praktikforløbet kan der være stor variation i de arbejdsformer, samarbejdets parter vælger. Eksempelvis kan der arbejdes i en ”dobbeltbevægelse”, dvs. hvor den studerende bærer noget fra uddannelsen ind i skolearenaen og tager et opmærksomhedspunkt med tilbage til campus. I praksis bæres et tema (fokus), hvor undervisningsfag eller grundfag er mest i forgrunden, ind i skolearenaen, og erfaringer fra praktikken tages med tilbage til campusarenaen, hvor det tematiseres af LIA-underviserne. Der kan naturligvis også vælges andre arbejdsformer. 

 

 

 

 

2.årgangs praktik – indsigt og undersøgelse som den undersøgende deltager

Praktikken er tilknyttet Dansk, Matematik eller Engelsk (1. undervisningsfag) og Pædagogisk psykologi, inklusion og specialpædagogik (grundfaget). 

 

Mål:  

  • Den studerende kan, i samarbejde med andre, forholde sig undersøgende om planlægning, gennemførsel og evaluering af undervisning.  

  • Den studerende kan, med baggrund i almen- og fagdidaktiske tilgange og perspektiver, indgå i folkeskolens undervisning 

  • Den studerende kan indgå i samarbejdsrelationer 

 

Forskning & Udvikling: Øvelser i brug af faglige og videnskabelige metoder til undersøgelse af lærerfaglige problemstillinger 

 

Lærerrollen: I den fælles del af studieordningen er der beskrevet ni centrale dimensioner af lærerrollen, som løbende indgår i uddannelsen. På Læreruddannelsen i Århus sætter vi særligt fokus på udvalgte dimensioner på de forskellige årgange. Dimensionerne er fordelt med sigte på progressionen i den samlede uddannelse samt de konkrete fag på de enkelte årgange. Da der er tale om dimensioner af lærerrollen, vil de naturligvis aldrig kunne skilles helt ad. Opdelingen viser derfor, hvilke dimensioner der træder i forgrunden på hver årgang. De øvrige vil således være til stede i baggrunden, men kontinuerligt gennem hele uddannelsen.


På 2. årgang er der fokus på Læreren som fagperson, Læreren som samarbejdspartner og Læreren som relationsudvikler

 

 

Arbejdet frem mod målene – studieaktiviteter og ansvar

Skolen udfylder, hvordan der arbejdes med den integrerede praktik i løbet af andet studieår under hensyntagen til progressionen i uddannelsen med fokus på følgende studieaktiviteter: 

  • Undervisning

  • Observation og andre undersøgelser

  • Vejledning og feedback

  • Praktikgruppearbejde

  • Andre læreropgaver

3 ugers blokpraktik efterår: 

 

 

 

 

3-ugers blokpraktik forår:

 

 

 

 

Andre studieaktiviteter 

  • Afdelingsmøder 

  • Teammøder på årgangen

  • Minisamfund

  • Åben skole-forløb

  • Deltagelse i læringssamtaler

  • Skole-hjem-samtaler

  • Forældremøder

 

 

Samarbejde mellem campusarena og skolearena

Løbende i den integrerede praktik udfoldes et lokalt, aftalt samarbejde mellem studerende, uddannelsesskole samt LIA-undervisere fra henholdsvis 1. undervisningsfaget og fra grundfaget ” Pædagogisk psykologi, inklusion og specialpædagogik”. I praktikhåndbogen er det beskrevet, at samarbejdet indledes med et ”opstartsmøde” og de øvrige af praktikkens elementer, der indgår i praktikforløbet (fx ”praktikforberedelse” osv.) kan ses i kalenderforløbet for 2. årgang. 

 

Indholdsmæssigt udvælger samarbejdets 3 parter (primært uddannelseslærere og LIA-undervisere), hvad der skal være i fokus i praktikdage og blokpraktik. Generelt skal det være et fælles overordnet fokus, der skaber læringsmuligheder på tværs af skole og campus, og som alle parter kan forholde sig til. 
Eksempler på ideer til et fokus i efterårets blokpraktik er 

Eksempler på ideer til et fokus i forårets blokpraktik er ….(skriv jeres ideer i sætningen!) 

 

Når samarbejdets parter vælger mellem ideerne, skeles blandt andet til, hvordan ideernes læringsmuligheder rækker mod målene og lærerrollens dimensioner for praktikken på 2. årgang, men også hvordan de har forbindelse til målene i både undervisningsfag og i grundfag. 

Henover praktikforløbet kan der være stor variation i de arbejdsformer, samarbejdets parter vælger. Eksempelvis kan der arbejdes i en ”dobbeltbevægelse”, dvs. hvor den studerende bærer noget fra uddannelsen ind i skolearenaen og tager et opmærksomhedspunkt med tilbage til campus. I praksis bæres et tema (fokus), hvor undervisningsfag eller grundfag er mest i forgrunden, ind i skolearenaen, og erfaringer fra praktikken tages med tilbage til campusarenaen, hvor det tematiseres af LIA-underviserne. Der kan naturligvis også vælges andre arbejdsformer. 

 

 

Særligt om 3. årgang


3. årgangspraktik – Erfaring og forståelse som den reflekterende udøver.
Praktikken på 3. årgang er tilrettelagt som en 6 ugers sammenhængende forløb, hvor studerende med samme 2. undervisningsfag fortrinsvis kommer i praktik parvis. Praktikken er tilknyttet 2. undervisningsfag og Livsoplysning (grundfag)

 

Arbejdet frem mod målene – studieaktiviteter og ansvar
6 ugers blokpraktik

 

Undervisning: Kan planlægge, gennemføre og evaluere differentierede og varierede undervisningsforløb med inddragelse af almen- og fagdidaktik. Den studerende har også i tilstrækkelig grad viden om læringsfællesskaber og inddragelse af barnets perspektiv.


Observationer og andre undersøgelser: Den studerende kan inddrage forskellige perspektiver og har et objektivt og åbent syn på eleverne adfærd. 


Vejledning og feedback: De studerende mødes med uddannelseslærer til vejledning. De studerende og uddannelseslærer aftaler den enkelte vejlednings fokus. Det er de studerende, der sætter dagsordenen til vejledningssamtalerne. Derudover gennemføres en midtvejssamtale, hvor både studerende, uddannelseslærer og en LIAunderviser er til stede.


Praktikgruppearbejde: Studerende samarbejder med udgangspunkt i gruppens indgåede aftaler og indgår i den ugentlige arbejdsplan.


Andre læreropgaver: Studerende deltager i blokpraktikkens andre læreropgaver efter aftale med uddannelseslærer. Der kan indgås aftaler med studerende om at have ansvar for udvalgte opgaver. De studerende deltager i de lærermøder, pædagogiske aftener, skole-hjem-samtaler og forældremøder som ligger i den periode blokpraktikken ligger. Det er også muligt at deltage i møder udenfor blokpraktikken. De studerende skal deltage i uddannelseslærerens planlagte tilsyn

Andre studieaktiviteter:

Afdelingsmøder
•Teammøder på årgangen
•Minisamfund
•Åben skole-forløb
•Deltagelse i læringssamtaler
•Skole-hjem-samtaler
•Forældremøder

Samarbejde mellem campusarena og skolearena:

I den integrerede praktik vil vi på skolen understøtte studerendes oplevelse af sammenhæng i uddannelsen ved bl.a. at inddrage deres fagsprog, viden og erfaringer fra skole- og campusareana. Dette gøres bl.a. ved at spørge til og inddrage studerendes erfaringer fra andre praktikker og fra fagene på campus i studieaktiviteter i praktikken samt ved at spørge til og inddrage studerendes portfolio.
Studerende, uddannelseslærere og LIA-undervisere beslutter desuden, hvilke tiltag det er muligt at samarbejde om inden for de givne mål og rammer. Samarbejdsformer følger strukturen for 3. årgangs praktik i årets Praktikhåndbog, der udgives af VIA – herunder besøgsdage og deltagelse i de to onlinesamtaler mm.

Særligt om 4. årgangs praktik
4. årgangspraktik – Vurdering og nytænkning som den selvstændige og velbegrundede initiativtager

Praktikken på 4. årgang er tilrettelagt som en 6 ugers sammenhængende forløb, hvor studerende kommer i hovedsageligt individuelt tilrettelagt med udgangspunkt i deres 3. undervisningspraktik. Praktikken er tilknyttet 3. undervisningsfag og pædagogik og almendidaktik (Grundfag)