Skoleudviklingssamtale

Skoleudviklingssamtale for Rønbækskolen 2023/24

Dato og deltagere: 18. marts 2024 – skolens ledelse, skolechef, faglig ressourceperson, sekretariatskonsulent for skoleområdet, mødeleder; skoleleder fra anden skole.

Formål med skoleudviklingssamtalen
Skoleudviklingssamtalen er obligatorisk jf. folkeskoleloven. Formålet med skoleudviklingssamtalen er at skabe rammen for en tillidsfuld og faglig dialog om udvikling af skolen, så eleverne får de bedst mulige rammer for faglig udvikling og trivsel. Møderne er en vigtig del af den løbende kvalitetsudvikling med henblik på at udvikle og forbedre udvalgte indsatsområder lokalt. Intentionen er at styrke den fælles viden og forståelse af udvalgte udfordringer og de indsatser, der iværksættes fremadrettet.

Skolens indsatsområder:
Vi har fokus på elevfravær i et helhedsorienteret perspektiv.

Vi ønsker en større systematik ift. registrering af fravær, analyse af data og opfølgning og har derfor været tilknyttet en prøvehandling med opsporings- og forebyggelsesmøder i samarbejde med fraværskonsulent, PPR-psykolog og socialfaglig rådgiver. Formålet med handlingen er at opspore og forebygge længerevarende skolefravær ved systematisk analyse af udvalgte elevers fraværsmønstre.

Vi vil gerne inddrage barnets stemme i arbejdet omkring fravær og årsagerne til fravær for at blive klogere på årsagerne til fraværet og bruge den viden i indsatsen.

Vi er optagede af tænkningen om, at eleven vælger fravær som løsningen på et problem og hvordan vi i fællesskab kan finde frem til problemet og en anden (og bedre) løsning.

Vores indsats ift. fravær ønsker vi integreret i hele arbejdet omkring elevernes trivsel. Dvs. at vores opmærksomhed på fravær medtænkes i hele skole-hjem-samarbejdet, på status- og netværksmøder og på teammøder. Vi er ekstra opmærksomme på hele den forebyggende del bl.a. med afsæt i ”de syv kompetencer” og hvordan både vi og forældrene spotter tidlige tegn på mistrivsel hos eleven.

Skolebestyrelsen har været inddraget i arbejdet med fravær og har bidraget med gode og vigtige perspektiver i den forbindelse bl.a. i forhold til forældreansvar (balancen ml. elev- og forældreansvaret), fokus på begyndende fravær og forældrenes forskellige holdninger til, hvornår børnene skal blive hjemme.

Opfølgning:
I skoleåret 24/25 deltager hele personalet i et oplæg fra Børns Vilkår, som omhandler en fællesskabsorienteret tilgang til skolefravær og introducerer forskelligt materiale til skolens forebyggende arbejde med fravær.

Efter oplægget vil vi bl.a. lægge os fast på en samtalemodel som både kan bruges i forbindelse med skole-hjem-samtaler og fraværssamtaler.

Til årets første forældremøder fremlægger skolebestyrelsen/ledelsen skolens arbejde med fravær set i sammenhæng med skole-hjemsamarbejdet.

Fraværsstatistik medtænkes i alle netværks- og statusmøder.

Skolens lokale SPT medtager fraværsstatistik i deres vejledning og samarbejde med årgangsteamene. Det bruges som en del af deres arbejde med børn i udsatte positioner.

Kommunal ramme for skoleudviklingssamtalen

Skolen har valgt at fokusere på professionelle læringsfællesskaber blandt nedenstående indsatser:

Inkluderende

Kommunal ramme for skoleudviklingssamtalen (fortsat)

Skoleudviklingssamtalerne tilrettelægges og understøttes med udgangspunkt i læringscirklen. I praksis understøttes processen af forvaltningen gennem et skoleår.

Der afholdes:

• Indledende dataworkshop

• Læringssamtale mellem skoleledelse og forvaltning samt

• Afrundende opfølgningsworkshop

• Notatet offentliggøres på skolens hjemmeside

Skolebestyrelsen inddrages før og efter.

Nøgletalsoverblik

Link til uddybende evalueringsdata om skolen