Skoleudviklingssamtale for Rønbækskolen 2024/25
Dato og deltagere: 2. maj 2025 – skoleledelsen, gamemaster/skoleleder fra anden skole, skolechef, fagkonsulent, sekretariatskonsulent.
Formål med skoleudviklingssamtalen
Skoleudviklingssamtalen er obligatorisk jf. folkeskoleloven. Formålet med skoleudviklingssamtalen er at skabe rammen for en tillidsfuld og faglig dialog om udvikling af skolen, så eleverne får de bedst mulige rammer for faglig udvikling og trivsel. Møderne er en vigtig del af den løbende kvalitetsudvikling med henblik på at udvikle og forbedre udvalgte indsatsområder lokalt. Intentionen er at styrke den fælles viden og forståelse af udvalgte udfordringer og de indsatser, der iværksættes fremadrettet.
Skolens indsatsområder
Vi har fokus på faglig trivsel samt øgede deltagelsesmuligheder i skolens fællesskaber. Vores ønske er, at flere børn og unge trives og udvikler sig fagligt, socialt og personligt i de almene og lokale fællesskaber.
Vi kan se, at vi trods arbejdet med differentiering og udvikling af mellemformer segregerer et øget antal elever i specialundervisning/enkeltintegration samt til særlige aftaler i vores mellemformer.
Vi ønsker derfor at styrke elevernes deltagelsesmuligheder i fællesskaber samt forebygge øget segregering. Derfor har vi fokus på praksisnær vejledningog kompetenceudvikling.
Herunder er elevfravær et fortsat og væsentligt fokus. Vi arbejder fortsat forebyggende ved at arbejde med fællesskaber, elevtrivsel samt tidlig afdækning af eventuelle fraværsmønstre.
Styrkede deltagelsesmuligheder:
I skoleåret 2024-2025 samarbejdede vores SPT-team og fire øvrige team med psykolog Rasmus Alenkær om et kompetenceudviklingsforløb med temaet ”Værtskab og Medværtskab i undervisningen” (Det dobbelte formål). Med udgangspunkt i kompetenceforløbet for SPT-teamet samt de fire teams arbejder vi videre i 2025-2026 med tænkningen og tilgangen omkring dét at tage værtskab som professionel og give eleverne de bedste muligheder for at tage medværtskab i løbet af skoledagen.
Derudover fik den samlede medarbejdergruppe introduktion til arbejdet med Værtskab og medværtskab og arbejdede med udvalgte elementer.
Praksisnær vejledning og kompetenceudvikling:
Vi ønsker, at vores vejledende indsatser – ved SPT-teamet såvel som vores faglige vejledere i dansk og matematik – udover de elevrettede indsatser, har fokus på praksisnær vejledning og kompetenceudvikling af kolleger. Vores vejledere kan i perioder indgå i undervisningen i samarbejde med et klasse- eller årgangsteam for i samarbejde med teamet at kvalificere elevernes deltagelsesmuligheder fagligt og socialt. Fokus på fællesskaber som pædagogisk og didaktisk anliggende. Et øget fokus på mulighederne, når vi er to voksne i undervisningen.
Opfølgning
For at understøtte vores indsatser har vi i skoleåret 2025-2026 valgt at fokuserer på følgende:
- Et skærpet fokus på praksisnær kompetenceudvikling for medarbejdere i fagene dansk og matematik i samarbejde med vores vejledere i dansk og matematik. Vi har derudover truffet aftale med den kommunale læsekonsulent om et samarbejde herom. Konkret er der planlagt med flere fagudvalgsmøder og med Fagenes eftermiddag med det fællesskabende og øgede deltagelsesmuligheder for øje.
- At styrke det forebyggende fokus. Ledelse og SPT-team
,har i samarbejde – også med vores eksterne samarbejdspartnere i PPR og Sundhedsplejen - et forebyggende fokus ved bl.a. Det dobbelte formål i undervisningen. I samarbejde med SPT-teamet har vi også her fokus på praksisnær kompetenceudvikling. - I skoleåret 2025-26 holder vi fokus på ”Det dobbelte formål i undervisningen”, herunder undervisningens faglige indhold samt læringsmiljø og form og måden vi er sammen på i undervisningen: Hvordan giver vi vores elever de bedste muligheder for, aktivt, at kunne tage del i undervisningsfællesskabet?
- En bevægelse og balancering fra det individuelle fokus til fokus på fællesskabet og til alles deltagelse i fællesskabet.
Opgaven i 2025-26 er derfor at skærpe fokus på at indarbejde det dobbelte formål - det faglige og det fællesskabende - herunder de syv kompetencer.
- Læringssamtaler på årgangene. Samtalerne afholdes med deltagelse af vejledere, årgangsteam og ledelse og tager afsæt i data. Samtalerne er en opfølgning på vores indsatser i klasserne i forhold til såvel faglig som social trivsel – men det er også en samtale om, hvilke tiltag der kan iværksættes.
Kommunal ramme for skoleudviklingssamtalen
Kommunal ramme for skoleudviklingssamtalen (fortsat)
Skoleudviklingssamtalerne tilrettelægges og understøttes med udgangspunkt i læringscirklen. I praksis understøttes processen af forvaltningen gennem et skoleår.
Der afholdes:
- Indledende dataworkshop
- Læringssamtale mellem skoleledelse og forvaltning samt
- Afrundende opfølgningsworkshop
- Notatet offentliggøres på skolens hjemmeside
Skolebestyrelsen inddrages før og efter.

Nøgletalsoverblik: Rønbækskolen - Børne- og undervisningsministeriet (uddannelsesstatistik.dk).